Jak przygotować kosiarkę do zimy?
Zanim schowamy kosiarkę do schowka na zimowe miesiące należy ją odpowiednio przygotować. Dzięki temu unikniemy przykrych niespodzianek oraz dodatkowych kosztów poniesionych na naprawę kosiarki. Radzimy, jak powinna przebiegać prawidłowa konserwacja kosiarki.
Oczyść dokładnie maszynę
To podstawowa czynność, którą powinno się wykonywać po każdym koszeniu. Jednak przed odstawieniem na zimę szczególnie zwróćmy uwagę na staranne usunięcie trawy i innych zanieczyszczeń z całej maszyny. Można przy tym użyć szczotki lub sprężonego powietrza. Można też zmyć świeżą trawę wodą z węża ogrodowego, oczywiście unikamy polewania rozgrzanego silnika, najlepiej poczekać, aż przestygnie. Zdecydowanie nie należy posługiwać się myjką ciśnieniową, by nie uszkodzić wrażliwych elementów maszyny oraz by woda pod ciśnieniem nie dostała się w miejsca, z których nie będzie mogła wyciec, a pozostając tam spowoduje korozję.
Zdemontuj i naostrz nóż tnący
Przy użyciu klina lub kawałka belki drewnianej zablokuj nóż i odkręć go. Pamiętaj, że ostrze może zranić dłonie, dlatego przez cały czas miej na sobie grube rękawice ochronne. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych skaleczeń. Jeśli dysponujesz wyważarką do noża możesz sam go naostrzyć i wyważyć. Jeśli nie – oddaj nóż do ostrzenia specjalistom.
Odłącz świecę zapłonową
Zanim rozpoczniemy konserwację należy upewnić się, że przewód wysokiego napięcia zakończony fajką został odłączony od świecy zapłonowej. Pozwala to zapobiec przypadkowemu uruchomieniu kosiarki, co mogłoby doprowadzić do poważnych obrażeń użytkownika lub wywołać szkody w otoczeniu.
Opróżnij zbiornik paliwa
Jeśli po ostatnim koszeniu zostanie paliwo w zbiorniku to najlepiej wypalić je do końca (jeśli została niewielka ilość), lub za pomocą odsysarki (duża strzykawka z wężykiem, jak np. w Zestawie do konserwacji kosiarki) usunąć je ze zbiornika do kanistra. Paliwo pozostawione w maszynie na zimę może “zakleić” gaźnik, ponieważ lekkie frakcje benzyny odparują a te które zostają tworzą maź która właśnie zakleja kanaliki w gaźniku. Po tym zabiegu powinno się ponownie uruchomić kosiarkę i poczekać aż spali resztki paliwa pozostałe w przewodach paliwowych i gaźniku.
Wymień olej
Jeżeli kosiarka posiada silnik 4-suwowy wymieniamy olej. Najlepiej wykonać to bezpośrednio po wypaleniu paliwa, przy rozgrzanym silniku i oleju, który łatwiej usunąć. Niektóre modele silników posiadają korki do zlewania oleju znajdujące się w dolnym korpusie maszyny. Wtedy podkładamy naczynie pod kosiarkę, odkręcamy korek spustowy i czekamy aż cały olej wycieknie. Jeśli nie ma korka spustowego to odkręcamy korek wlewu oleju i przy pomocy odsysarki usuwamy olej. Usunięty olej przepracowany oddaj do serwisu sprzętu ogrodniczego lub samochodowego. Stary olej natychmiast zastępujemy olejem świeżym (informacje o wymaganej porcji i rodzaju oleju można znaleźć w instrukcji obsługi, w rozdziale Dane Techniczne lub zapytać w autoryzowanym serwisie). Sprawdzenie poziomu oleju odbywa się przez dokładne zakręcenie korka wlewu, wyposażonego w bagnet. Właściwa ilość oleju powinna sięgać do górnego oznaczenia na wskaźniku.
Oczyść filtr powietrza
Efektywne spalanie paliwa nie jest możliwe jeżeli kosiarka ma brudny filtr powietrza. Jeżeli maszyna posiada filtr papierowy należy go wyjąć i oczyścić przez postukiwanie o twarde podłoże, by spadły zgromadzone zanieczyszczenia. Jeśli filtr nie da się w ten sposób oczyścić należy go wymienić na nowy.
Jeśli silnik jest zaopatrzony w zwilżony olejem filtr gąbkowy powinniśmy wyjąć go, wypłukać w wodzie z mydłem, pozostawiać do całkowitego wyschnięcia i ponownie delikatnie nasączyć nowym olejem do filtrów, po czym zamontować na silniku.
Oczyść lub wymień świecę zapłonową
Korzystając z klucza nasadowego wykręć świecę zapłonową. Drucianą szczotką oczyść jej elektrody, a za pomocą szczelinomierza ustaw szczelinę między nimi na 0,5 mm. Jeśli nie masz pewności co do stanu świecy - za kilka złotych kup nową świecę, która ułatwi koszenie w nowym sezonie.