Jak przygotować kosiarkę spalinową do zimowania?
Po zakończeniu sezonu ogrodniczego warto zatroszczyć się o wszystkie urządzenia i maszyny, które wykorzystywaliśmy do pielęgnacji ogrodu. Zróbmy zatem ich przegląd, wyczyśćmy, wymieńmy zużyte lub zniszczone części. Dzięki tym zabiegom, bez problemów wiosną będzie gotowy do pracy.
Prawidłowa kontrola i systematyczne przeglądy stanu technicznego urządzeń spalinowych są, wraz z prawidłowym ich użytkowaniem, gwarancją wieloletniej eksploatacji - wyjaśnia Mariusz Czarnocki, Manager Produktu Urządzenia do pielęgnacji zieleni w firmie Aries Power Equipment, która jest Generalnym Dystrybutorem Maszyn i Urządzeń Honda w Polsce.
Czynności wykonywane w ramach konserwacji kosiarki spalinowej dotyczą również wszystkich innych urządzeń wyposażonych w silnik spalinowy.
1. Przed przystąpieniem do przeglądu warto zapoznać się z Instrukcją Obsługi danego urządzenia, zwłaszcza w przypadku pierwszej kontroli. Zawiera ona dokładne wskazówki na temat konserwacji: samych czynności jak i częstotliwości ich wykonywania.
2. Ze względów bezpieczeństwa pamiętajmy o rozłączeniu przewodu elektrycznego od świecy zapłonowej.
3. Opróżnienie zbiornika na paliwo i gaźnika. Urządzenia z silnikiem spalinowym należy przechowywać bez paliwa. Zasada ta dotyczy sytuacji, gdy dane urządzenie nie będzie użytkowane dłużej niż miesiąc. Paliwo pozostawione w zbiorniku na dłużej znacznie traci na jakości i nie można go w nim pozostawić na zimę. Należy również usunąć paliwo z gaźnika, a najprostszym sposobem na to jest uruchomienie urządzenia z pustym zbiornikiem i otwartym zaworem odcinającym paliwo i odczekanie do zatrzymania się silnika.
4. Opróżnienie silnika z oleju. Prawidłowa konserwacja silnika polega na oczyszczeniu go z zużytego oleju i wlaniu nowego na zakończenie przeglądu technicznego. Najwygodniej jest wylać olej zaraz po zakończonej pracy, gdy olej jest jeszcze rozgrzany, o rzadszej konsystencji. Należy wykręcić w boku silnika bagnet olejowy, przechylić na bok urządzenie i zlać płyn do płaskiego naczynia o odpowiedniej pojemności. Następnie należy ustawić urządzenie w pozycji roboczej i wkręcić bagnet. Zużyty olej należy przelać do butelki po oleju i najlepiej – dostarczyć do punktu utylizacji.
Kontrola poziomu oleju w silniku | Uzupełnianie oleju silnikowego |
5. Stan dokręcenia śrub. Ze względów bezpieczeństwa trzeba koniecznie oczyścić i sprawdzić, czy wszystkie śruby są prawidłowo dokręcone. Najlepiej jest to zrobić, gdy maszyna została już opróżniona z oleju i paliwa.
6. Stan elementów metalowych. W przypadku wykrycia ubytków w warstwie lakieru – należy te miejsca oczyścić i nanieść nowy lakier. Jest to jedna z koniecznych czynności do wykonania przy maszynach do koszenia, nie tylko na zakończenie sezonu, ale i w trakcie, ponieważ soki koszonej trawy powodują szybką korozję metalu w uszkodzonej nawierzchni.
7. Kontrola stanu ostrzy maszyn tnących. To jedna z tych czynności, które powinno się wykonywać regularnie w trakcie sezonu, na jego zakończenie i na wiosnę. Praca wymaga zachowania ostrożności i zasad bezpieczeństwa – należy sprawdzić czy silnik został uprzednio wyłączony. Dobrze jest ochronić ręce rękawicami. Następnie należy zdjęć fajkę ze świecy zapłonowej, w przypadku kosiarki - przechylić maszynę na bok wskazany w Instrukcji Obsługi i zdemontować noże. Jeśli na ostrzach zauważymy nierówności, pęknięcia lub wygięcia – należy je wymienić na nowe.
Pamiętajmy, że nowe i naostrzone noże, przed założeniem, muszą być obowiązkowo wyważone – najlepiej w autoryzowanym punkcie serwisowym. Ostrza montujemy odwrotnie do czynności wykonanych podczas odkręcania. Na zakończenie trzeba sprawdzić także stan dokręcenia śrub. Ponieważ ostrza są elementem niebezpiecznym, najlepiej jest zlecić ich kontrolę fachowcom w autoryzowanych punktach serwisowych.
|
|
Stare, zużyte ostrza | Nowe ostrza |
|
Kontrola filtra powietrza |
8. Kontrola filtra powietrza. Wskazówki dotyczące częstotliwości wymiany filtra powietrza znajdują się w każdej Instrukcji Obsługi. Warto jednak pamiętać, że ten element powinien być wymieniany przynajmniej raz w roku, a jeśli maszyna jest intensywnie wykorzystywana – częściej. Czynność ta polega na sprawdzeniu czystości filtra, przepuszczalności i jego kształtu. Filtr nie może nosić oznak deformacji. Jeśli jest pokryty delikatną warstwą zanieczyszczeń, należy nim lekko uderzyć w twardą powierzchnię lub, jeżeli mamy taką możliwość, przedmuchać go sprężonym powietrzem. Przedmuchiwania dokonujemy od strony wewnętrznej na zewnątrz. Należy również wytrzeć brud z wewnętrznej strony pokrywy filtra i oczyścić jego bazę za pomocą lekko wilgotnej ściereczki.
UWAGA
|
9. Wymiana świecy zapłonowej. Jeśli świeca będzie pokryta nalotem, pęknięta lub zauważymy uszkodzenia izolatora – świecę trzeba wymienić. By tego dokonać, należy upewnić się, że maszyna jest wyłączona. Następnie trzeba zdjąć końcówkę przewodu zapłonowego i wykręcić odpowiednim kluczem starą świecę. Po sprawdzeniu stanu świecy, należy wkręcić tę samą lub nową. Wkręcanie zaczynamy ręcznie i dokręcamy kluczem o dodatkowe 1/8-1/4 obrotu, w przypadku nowej - o ½ obrotu. Niewłaściwie dokręcona świeca może uszkodzić silnik. Na końcu zakładamy fajkę świecy zapłonowej.
10. Napełnienie silnika olejem. Na zakończenie, silnik uprzednio opróżniony z oleju należy napełnić nowym. W tym celu trzeba wykręcić bagnet olejowy i wlać płyn w ilości wskazanej w Instrukcji Obsługi. Następnie wytartym bagnetem sprawdzamy poziom oleju i ewentualnie dokonujemy korekty.
11. Czyszczenie urządzenia. To czynność, o której często się zapomina, a stan czystości wpływa na prawidłową pracę kosiarki. Z zasady powinno się to robić po każdym użytkowaniu i na kończenie sezonu. Na świeżo łatwiej jest usunąć wszelkie zanieczyszczenia. Podczas nieostrożnego usuwania zaschniętych szczątków roślin i grud ziemi łatwo możemy spowodować uszkodzenie maszyny. W trakcie pracy dobrze jest kontrolować elementy metalowe i warstwę lakieru. Jeśli zauważymy ubytki w warstwie lakierowanej, należy jak najszybciej ją zabezpieczyć nową.
źródło: Honda