Po zakończeniu sezonu ogrodniczego warto zatroszczyć się o wszystkie urządzenia i maszyny, które wykorzystywaliśmy do pielęgnacji ogrodu. Zróbmy zatem ich przegląd, wyczyśćmy, wymieńmy zużyte lub zniszczone części. Dzięki tym zabiegom, bez problemów wiosną będzie gotowy do pracy.

Prawidłowa kontrola i systematyczne przeglądy stanu technicznego urządzeń spalinowych są, wraz z prawidłowym ich użytkowaniem, gwarancją wieloletniej eksploatacji - wyjaśnia Mariusz Czarnocki, Manager Produktu Urządzenia do pielęgnacji zieleni w firmie Aries Power Equipment, która jest Generalnym Dystrybutorem Maszyn i Urządzeń Honda w Polsce.

Czynności wykonywane w ramach konserwacji kosiarki spalinowej dotyczą również wszystkich innych urządzeń wyposażonych w silnik spalinowy.

1. Przed przystąpieniem do przeglądu warto zapoznać się z Instrukcją Obsługi danego urządzenia, zwłaszcza w przypadku pierwszej kontroli. Zawiera ona dokładne wskazówki na temat konserwacji: samych czynności jak i częstotliwości ich wykonywania.

2. Ze względów bezpieczeństwa pamiętajmy o rozłączeniu przewodu elektrycznego od świecy zapłonowej.

3. Opróżnienie zbiornika na paliwo i gaźnika. Urządzenia z silnikiem spalinowym należy przechowywać bez paliwa. Zasada ta dotyczy sytuacji, gdy dane urządzenie nie będzie użytkowane dłużej niż miesiąc. Paliwo pozostawione w zbiorniku na dłużej znacznie traci na jakości i nie można go w nim pozostawić na zimę. Należy również usunąć paliwo z gaźnika, a najprostszym sposobem na to jest uruchomienie urządzenia z pustym zbiornikiem i otwartym zaworem odcinającym paliwo i odczekanie do zatrzymania się silnika.

4. Opróżnienie silnika z oleju. Prawidłowa konserwacja silnika polega na oczyszczeniu go z zużytego oleju i wlaniu nowego na zakończenie przeglądu technicznego. Najwygodniej jest wylać olej zaraz po zakończonej pracy, gdy olej jest jeszcze rozgrzany, o rzadszej  konsystencji. Należy wykręcić w boku silnika bagnet olejowy, przechylić na bok urządzenie i zlać płyn do płaskiego naczynia  o odpowiedniej pojemności. Następnie należy ustawić urządzenie w pozycji roboczej i wkręcić bagnet. Zużyty olej należy przelać do butelki po oleju i najlepiej – dostarczyć do punktu utylizacji.

Kontrola poziomu oleju w silniku Uzupełnianie oleju silnikowego
   

5. Stan dokręcenia śrub. Ze względów bezpieczeństwa trzeba koniecznie oczyścić i sprawdzić, czy wszystkie śruby są prawidłowo dokręcone. Najlepiej jest to zrobić, gdy maszyna została już opróżniona z oleju i paliwa.

6. Stan elementów metalowych. W przypadku wykrycia ubytków w warstwie lakieru – należy te miejsca oczyścić i nanieść nowy lakier. Jest to jedna z koniecznych czynności do wykonania przy maszynach do koszenia, nie tylko na zakończenie sezonu, ale i w trakcie, ponieważ soki koszonej trawy powodują szybką korozję metalu w uszkodzonej nawierzchni.

7. Kontrola stanu ostrzy maszyn tnących. To jedna z tych czynności, które powinno się wykonywać regularnie w trakcie sezonu, na jego zakończenie i na wiosnę. Praca wymaga zachowania ostrożności i zasad bezpieczeństwa – należy sprawdzić czy silnik został uprzednio wyłączony. Dobrze jest ochronić ręce rękawicami. Następnie należy  zdjęć fajkę ze świecy zapłonowej, w przypadku kosiarki - przechylić maszynę na bok wskazany w Instrukcji Obsługi i zdemontować noże. Jeśli na ostrzach zauważymy nierówności, pęknięcia lub wygięcia – należy je wymienić na nowe.

Pamiętajmy, że nowe i naostrzone noże, przed założeniem, muszą być obowiązkowo wyważone – najlepiej w autoryzowanym punkcie serwisowym. Ostrza montujemy odwrotnie do czynności wykonanych podczas odkręcania. Na zakończenie trzeba sprawdzić także stan dokręcenia śrub. Ponieważ ostrza są elementem niebezpiecznym, najlepiej jest zlecić ich kontrolę fachowcom w autoryzowanych punktach serwisowych.

Stare, zużyte ostrza Nowe ostrza

 

Kontrola filtra powietrza


8. Kontrola filtra powietrza
. Wskazówki dotyczące częstotliwości wymiany filtra powietrza znajdują się w każdej Instrukcji Obsługi. Warto jednak pamiętać, że ten element powinien być wymieniany przynajmniej raz w roku, a jeśli maszyna jest intensywnie wykorzystywana – częściej. Czynność ta polega na sprawdzeniu czystości filtra, przepuszczalności i jego kształtu. Filtr nie może nosić oznak deformacji. Jeśli jest pokryty delikatną warstwą zanieczyszczeń, należy nim lekko uderzyć w twardą powierzchnię lub, jeżeli mamy taką możliwość, przedmuchać go sprężonym powietrzem. Przedmuchiwania dokonujemy od strony wewnętrznej na zewnątrz. Należy również wytrzeć brud z wewnętrznej strony pokrywy filtra i oczyścić jego bazę za pomocą lekko wilgotnej ściereczki.

 

UWAGA

  • Nie należy czyścić filtra szczoteczką, która może wetrzeć brud głębiej.
  • Nie możemy dopuścić, by zanieczyszczenia dostały się do kanału powietrznego prowadzącego do gaźnika.
  • Papierowy filtr powietrza musi być suchy.
  • Nie można uruchamiać silnika bez założonego filtra, by nie narażać silnika na przedwczesne zużycie.

 


9. Wymiana świecy zapłonowej. Jeśli świeca będzie pokryta nalotem, pęknięta lub zauważymy uszkodzenia izolatora – świecę trzeba wymienić. By tego dokonać, należy upewnić się, że maszyna jest wyłączona. Następnie trzeba zdjąć końcówkę przewodu zapłonowego i wykręcić odpowiednim kluczem starą świecę. Po sprawdzeniu  stanu świecy, należy wkręcić tę samą lub nową. Wkręcanie zaczynamy ręcznie i  dokręcamy kluczem o dodatkowe 1/8-1/4 obrotu, w przypadku nowej - o ½ obrotu. Niewłaściwie dokręcona świeca może uszkodzić silnik. Na końcu zakładamy fajkę świecy zapłonowej.

10. Napełnienie silnika olejem. Na zakończenie, silnik uprzednio opróżniony z oleju należy napełnić nowym.  W tym celu trzeba wykręcić bagnet olejowy i wlać płyn w ilości wskazanej w Instrukcji Obsługi. Następnie wytartym bagnetem sprawdzamy  poziom oleju i ewentualnie dokonujemy korekty.

11. Czyszczenie urządzenia. To czynność, o której często się zapomina, a stan czystości wpływa na prawidłową pracę kosiarki. Z zasady powinno się to robić po każdym użytkowaniu i na kończenie sezonu. Na świeżo łatwiej jest usunąć wszelkie zanieczyszczenia. Podczas nieostrożnego usuwania zaschniętych szczątków roślin i grud ziemi łatwo możemy spowodować uszkodzenie maszyny. W trakcie pracy dobrze jest kontrolować elementy metalowe i warstwę lakieru. Jeśli zauważymy ubytki w warstwie lakierowanej, należy jak najszybciej ją zabezpieczyć nową.

 

 

źródło: Honda

SFbBox by enter-logic-seo.gr

 

AKTUALNOŚCI budowlano-remontowe

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zapisz się do newslettera

Imię:
e-mail: